Frequently asked Questions


1. Introduction

In line with our mission in driving customer-first solutions that make life and work better and our compliance with Government regulation, we would like to inform you about the implementation of e-invoice under Section 82C of the Income Tax Act 1967 (ITA 1967) as mandated by the Inland Revenue Board of Malaysia (IRBM) effective 1 August 2024.
For more information, please refer to the FAQ below. You can also find out more at IRBM’s official website: https://www.hasil.gov.my/e-invois/. Alternatively, please reach us at einvoicing.ar@tm.com.my.

2. About e-Invoice

An e-Invoice is a digital representation of a sales transaction between a supplier (i.e. TM) and a buyer, (registered TM customer) which requires verification from the Inland Revenue Board of Malaysia (IRBM) before it is issued to customers.
An e-Invoice contains the same essential information as traditional document, for example, supplier’s and buyer’s details, item description, quantity, price excluding tax, tax, and total amount, which records transaction data for daily business operations.

3. When will the e-Invoice be implemented? Is TM involved?

The implementation date for TM and subsidiaries in TM Group reaching the threshold are in August 2024 and e-Invoices shall be consolidated to Inland Revenue Board of Malaysia (IRBM). TM Group will be implementing e-invoicing in phases with final implementation by 1 July 2025.

4. Will e-Invoice change current billing method of TM?

No. There is no change to our bills and billing process. You will continue receiving and make payment on the existing bill as usual. The existing billing process remains unchanged with the introduction of e-Invoice. You will continue to receive your copy of existing bills.
With your onboarding to e-invoicing, you will be provided with an e-invoice document with IRB’s QR code printed on the document. Thus, you will receive two documents ie your existing bill and an e-invoice document.

5. What will happen if I do not provide the required information?

Payments will continue as usual following normal invoices. However, no e-Invoice will be issued by TM once implementation takes effect.

6. How are my data or transactions protected?

All confidential information provided, if any, will be handled with the utmost confidentiality and by providing the information requested to us. Please refer to our privacy notice at: TM Privacy Notice v2021

1. Pengenalan

Selaras dengan misi kami untuk membekalkan solusi yang mengutamakan pelanggan untuk kehidupan dan kerja yang lebih baik serta pematuhan kami terhadap peraturan kerajaan mematuhi keperluan kawal selia, kami ingin memaklumkan berkenaan pelaksanaan e-Invois di bawah Seksyen 82C Akta Cukai Pendapatan 1967 (ACP 1967) seperti yang diwajibkan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN) berkuat kuasa 1 Ogos 2024.
Untuk maklumat lanjut, sila rujuk Soalan Lazim di bawah. Anda juga boleh layari laman web rasmi LHDN:https://www.hasil.gov.my/e-invois/ . Anda turut boleh menghubungi kami di einvoicing.ar@tm.com.my

2. Apa itu e-Invois

e-Invois ialah transaksi jualan secara digital di antara pembekal (iaitu TM) dan pembeli (pelanggan berdaftar TM) yang memerlukan pengesahan daripada pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) sebelum ia dikeluarkan kepada pelanggan.
E-Invois mengandungi maklumat penting yang sama seperti dokumen sebelum ini, contohnya, butiran pembekal dan pembeli, deskripsi, kuantiti, harga tidak termasuk cukai, cukai dan jumlah amaun, yang merekodkan data transaksi untuk operasi perniagaan harian.

3. Bilakah e-Invois akan dilaksanakan di TM? Adakah TM terlibat?

Tarikh pelaksanaan untuk TM dan anak syarikat dalam Kumpulan TM mencapai ambang keuntungan yang ditetapkan oleh IRBM adalah pada Ogos 2024 dan e-invois akan disatukan (consolidated e-Invoice) dan diserahkan kepada LHDNM. Kumpulan TM akan melaksanakan e-invois secara berperingkat dengan pelaksanaan muktamad menjelang 1 Julai 2025.

4. Adakah e-Invois akan mengubah kaedah pengebilan semasa TM?

Tidak. Tiada perubahan pada bil dan proses pengebilan kami. Anda akan terus menerima dan membuat pembayaran bil seperti biasa. Proses pengebilan sedia ada kekal tidak berubah dengan pengenalan e-Invois. Anda akan terus menerima salinan bil sediaada anda.
Apabila anda menerima e-Invois, anda akan diberikan dokumen e-invois dengan kod QR LHDNM yang dicetak pada dokumen tersebut.
Oleh itu, anda akan menerima dua dokumen iaitu bil sedia ada dan dokumen e-invois.

5. Apakah yang akan berlaku sekiranya saya tidak memberi maklumat yang diperlukan?

Pembayaran akan diteruskan seperti biasa berikutan invois biasa. Namun, tiada e-Invois akan dikeluarkan oleh TM setelah pelaksanaan berkuatkuasa.

6. Bagaimanakah maklumat atau transaksi saya dilindungi?

Semua maklumat sulit yang diberikan, jika ada, akan ditangani dengan kerahsiaan yang maksimum dan dengan memberikan maklumat yang diminta kepada kami. Sila rujuk kepada notis privasi kami di: TM Privacy Notice v2021